Wednesday 17 October 2012

Nota PJ


Nota PJM 3102 – Persediaan menghadapi peperiksaan

Kemahiran - 4 komponen yang utama iaitu:
Pergerakan Asas, Kemahiran Manipulatif, Kemahiran Asas Sukan dan Kemahiran Asas Fizikal.

Kemahiran Pergerakan Asas - 3 komponen utama iaitu
1. Kemahiran Lokomotor,
2. Kemahiran Bukan Lokomotor dan
3. Kemahiran Memanipulasikan Alatan.

Kategori Permainan kanak-kanak
1.  Sasaran (target) – cth: bowling, golf, archery
2.  pukulan/ padang (striking / fielding) – cth : baseball, softball, cricket
3.  jaring/dinding (net / wall) – cth : badminton, squash, table tennis
4.  serangan / kawasan (invasion- cth : bola jaring, bola sepak

tujuan / matlamat TGFU (teaching games for understanding)
memperkembangkan kemahiran seseorng pelajar  dlm menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Model Bunker dan thorpe (1983) meliputi 6 peringkat

1.    Bentuk Permainan (Game Form),
2.    Appresiasi Permainan (Game Appreciation),
3.    Kesedaran Taktikal (Tactical Awareness), * penting
4.    Membuat Keputusan (Decision Making),
5.    Melaksanakan Kemahiran (Skill Executive)
6.    Perlakuan (Performance).

5 contoh aktiviti tanpa beralih tempat (bukan lokomotor)
Pergerakakn bukan lokomotor – dilakukan dlm keadaan tidak bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Juga sbg keupayaan mengerakkan bhg tubuh bdn tanpa beralih tempat.
contoh aktiviti – seperti yang kita lakukan semasa ujian amali tempoh hari. (memusing, mengilas, membengkok, membongkok, mendukung, menghayun, merebah, bangkit, meringkuk, menolak, menarik berbuai)

5 contoh aktiviti beralih tempat (lokomotor)
Lokomotor – berkaitan dgn gerakan atau aliran. melibatkan arah, aliran, haluan dan masa. Bentuk pergerakan – berjalan, berlari, melompat, ketingting, merangkak
contoh aktiviti – seperti yang kita lakukan semasa ujian amali pergerakan asas dahulu.

Permainan kanak-kanak (kecil) – 4 kategori (jaring, sasaran, serangan, pukulan)
mereka cipta permainan tersebut – seperti kerja kursus permainan kanak-kanak yang telah kita laksanakan.
-       --nama permainan
-       --kategori permainan
-       --prosedur
-       --lakaran’
-       --langkah keselamatan
-      --peraturan
-       --dn sebagainya

Cari maklumat berkaitan ciri-ciri P&P yang menarik minat kanak-kanak juga P&P bagi kanak-kanak kurang upaya.

Pendekatan pengajaran pergerakan asas –

Kategori permainan kanak-kanak ke4 ialah membuat keputusan- kepentingannya ialah....

(tunggu sambungannya)
Susah-susah....AMBIL AJER KAT SINI

No comments:

Post a Comment

Kami menerima komen membina daripada anda.