Subjek BMM3107 –
Pengantar Linguistik Bahasa Melayu
Perbezaan antara linguistik gunaan dan linguistik
perbandingan
Linguistik Gunaan
|
Linguistik Perbandingan
|
menerapkan hasil kajian linguistik untuk kegunaan
semasa
|
membuat penyelidikan dan memberi perbezaan dan
persamaan untuk beberapa bahasa
|
bahasa sebagai satu akt kebudayaan
|
aspek hubungan persejarahan dan keakraban antara bahasa-bahasa
diambil kira dalam mengenal pasti perbezaan dan persamaan strukturnya
|
menyumbang faedah kepada ilmu-ilmu sosial yang lain
|
perbandingan sesuatu bahasa itu berasal dari satu
rumpun atau induk
|
linguistik gunaan juga dikenali sebagai linguistik
terapan
|
linguistik perbandingan menunjukkan hubungan yang erat
dengan linguistik huraian
|
linguistik gunaan timbul apabila bidang linguistik
bergabung dengan ilmu pendidikan dan psikologi
|
membuat kajian pada aspek sebutan, perkataan dan ayat
iaitu antara beberapa bahasa yang dikaji itu.
|
Semantik
3 jenis makna dalam
semantik
1. Makna
denotatif ialah makna asli, asal, atau makna sebenarnya. Perkataan yang boleh
dirujuk dalam kamus Oleh itu, makna denotatif sama dengan makna leksikal.
Contoh:
babi
= satwa menyusui yang bermuncung panjang, berkulit tebal,
dan berbulu kasar, serta diharamkan bagi orang Islam
gerombolan = kumpulan, kelompok atau
kawanan
perempuan = orang yang dapat hamil,
melahirkan anak dan
menyusui.
2. Makna
konotatif ialah makna lain yang ditambahkan pada makna
denotatif (makna tersirat) , yang ada
hubungannya dengan nilai rasa
orang yang menggunakan kata itu. makna yang
diberi hubung kait
dengan budaya. Pengalaman emosi, pendidikan,
pandangan dunia
dan konteks pengguna penutur.
Contoh:
babi
= jijik dan kotor, rasa marah dan menyampah.
gerombolan = kawanan perusuh atau
penjahat
perempuan = unsur negatif
3. Makna Gramatikal – makna yang terdapat dalam
imbuhan – makna
sesuatu perkataan atau kata dasar berubah
mengikut imbuhan yang
diberi padanya.
Bahasa Melayu
Saintifik (BMS)
Buat nota dan baca
Ciri-ciri
BMS
1.
Laras – mempunyai istilahnya sendiri
- mempunyai kecenderungan untuk memilih
ungkapan tertentu yang sesuai dengan
bidang.
- yang menyeronokan
penulisan dalam bidang yang berbeza dalam pemilihan jenis ayat yang jelas.
- tidak terdapat
ayat-ayat yang minimal yang hanya terdiri daripada subjek atau prediket seperti
bahasa basahan atau bahasa sosial.
- cenderung menggunakan ayat yang panjang
terutama ayat kompleks atau ayat berlapis yang mempunyai klausa bebas yang diikuti
oleh satu atau lebih klusa tak bebas.
Baca
juga tentang tokoh-tokoh linguistik yang popular seperti Leonard Bloomfield dan Ferdinand de Saussure.
Bagaimana
manusia memperolehi dan mempelajari bahasa. (5)
1. Bila bayi lahir, bayi belajar bahasa ibunya.
2.
semenjak lahir seseorang bayi telah dilengkapi dengan alat pemerolehan bahasa
yang dikenali dengan LAD (language Acquistion Divise)
3. seseorang bayi telah dilengkapi dengan 1
peralatan konsep bersifat sejagat dan tiada hubungan dengan proses belajar dan
kecerdasan (Intellegent)
4. Struktur dalaman semua bahasa sama yang
merupakan rumus-rumus yang telah sedia ada sejak lahir.
5. cari sendiri.....
Berikan
sumbangan tokoh-tokoh Linguistik Bahasa seperti
Plato,
Aristotle, Panini, Dionysius Thax, Ferdinand de Saussure
Bincangkan cabaran yang dihadapi oleh Bahasa
Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsan serta langkah-langkah untuk
memperkasa peranan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di Malaysia.
yang ni
boleh ‘goreng’
*linguistik antropoligikal- baca
Apakah
sosiolinguistik ?
Apakah
antropologikal linguistik ?
Cari
perbezaan kedua-duanya.
Cari
juga makna Denotatif, konatatif dan gramikal dan baca tentang konsep Bahasa Melayu
Saintifik (BMS)
Subjek EDU 3105- soalan ulangkaji
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.