NOTA KONSEP PERGERAKAN ASAS
Asas Pergerakan
Ia merangkumi konsep pergerakan dan kemahiran motor asas. Konsep pergerakanmerupakan pengetahuan dan pemahaman tentang pergerakan yang membenarkan individu menadaptasi dan memodifikasi pergerakan untuk mencapai matlamat pergerakan yag spesifik. Ini termasuk:
- Kesedaran tubuh badan: Apa yang boleh dilakukan oleh tubuh badan?
- Kesedaran ruang: Di manakah badan bergerak?
- Kualiti pergerakan: Bagaimanakah badan bergerak?
- Perhubungan: Dengan siapa dan dengan apakah badan bergerak?
Objektif Kesedaran Tubuh Badan
- Mengenalpasti nama dan lokasi anggota badan
- Posisi dan bentuk badan
- Kesedaran pergerakan tubuh badan
- Badan sebagai alat komunikasi untuk meluahkan perasaan
- Kesedaran keteganagan otot dan relaksasi
Obejktif Kesedaran Ruang
- Mengenali ruang kendiri dan menghormati ruang orang lain
- Bergerak dengan selamat dalam ruang am
- Mengenali pelbagai arah dan bagaimana menukar arah
- Memahami pelbagai aras pergerakan
- Mengharungi pelbagai laluan serta laluan pergerakan pelbagai objek
- Menyesuaikan julat pergerakan berdasarkan tugasan dan situasi
Asas Pergerakan
Ia merangkumi konsep pergerakan dan kemahiran motor asas. Konsep pergerakanmerupakan pengetahuan dan pemahaman tentang pergerakan yang membenarkan individu menadaptasi dan memodifikasi pergerakan untuk mencapai matlamat pergerakan yag spesifik. Ini termasuk:
- Kesedaran tubuh badan: Apa yang boleh dilakukan oleh tubuh badan?
- Kesedaran ruang: Di manakah badan bergerak?
- Kualiti pergerakan: Bagaimanakah badan bergerak?
- Perhubungan: Dengan siapa dan dengan apakah badan bergerak?
Objektif Kesedaran Tubuh Badan
- Mengenalpasti nama dan lokasi anggota badan
- Posisi dan bentuk badan
- Kesedaran pergerakan tubuh badan
- Badan sebagai alat komunikasi untuk meluahkan perasaan
- Kesedaran keteganagan otot dan relaksasi
Obejktif Kesedaran Ruang
- Mengenali ruang kendiri dan menghormati ruang orang lain
- Bergerak dengan selamat dalam ruang am
- Mengenali pelbagai arah dan bagaimana menukar arah
- Memahami pelbagai aras pergerakan
- Mengharungi pelbagai laluan serta laluan pergerakan pelbagai objek
- Menyesuaikan julat pergerakan berdasarkan tugasan dan situasi
Objektif Perhubungan
- Memahami perhubungan antara badan dengan setiap anggota badan
- Bergerak dengan berkesan secara “relatif” dengan individu lain dan/atau dalam
kumpulan
- Memahami perhubungan antara badan dan anggota badan dengan objek
Objektif Kualiti Pergerakan
- Imbangan: Memahami unsur imbangan statik dan dinamik serta peranan imbangan
- Memahami perhubungan antara badan dan anggota badan dengan objek
Objektif Kualiti Pergerakan
- Imbangan: Memahami unsur imbangan statik dan dinamik serta peranan imbangan
dalam pergerakan
- Masa: Membezakan pelbagai kelajuan dan meningkatkan atau mengurangan kelajuan
- Masa: Membezakan pelbagai kelajuan dan meningkatkan atau mengurangan kelajuan
pergerakan
- Kuasa: Kebolehan mewujudkan dan modifikasikan kuasa sendiri untuk memenuhi
- Kuasa: Kebolehan mewujudkan dan modifikasikan kuasa sendiri untuk memenuhi
keperluan tugasan.
- Aliran: Menggabungkan pergerakan dengan licin dan melakukan pergerakan dalam
- Aliran: Menggabungkan pergerakan dengan licin dan melakukan pergerakan dalam
masa atau ruang yang terhad
Pergerakan: Asas Pendidikan Jasmani dan Sukan
- Mengapakah pergerakan dianggap tunggak pendidikan jasmani?
- Apakah contoh-contoh bagi empat konsep pergerakan?
- Apakah cadangan untuk membantu individu mempelajari konsep pergerakan dan
Pergerakan: Asas Pendidikan Jasmani dan Sukan
- Mengapakah pergerakan dianggap tunggak pendidikan jasmani?
- Apakah contoh-contoh bagi empat konsep pergerakan?
- Apakah cadangan untuk membantu individu mempelajari konsep pergerakan dan
kemahiran motor asas?
- Kemahiran motor asas merupakan asas untuk memperkembangkan kemahiran motor
- Kemahiran motor asas merupakan asas untuk memperkembangkan kemahiran motor
yang lebih kompleks serta kemahiran motor
yang khusus untuk aktiviti permainan,
sukan, tarian dan kecergasan.
- Sebaiknya, konsep pergerakan dan kemahiran motor asas dipelajari semasa peringkat
- Sebaiknya, konsep pergerakan dan kemahiran motor asas dipelajari semasa peringkat
awal kanak-kanak dan sekolah rendah
- Kemahiran-kemahiran ini akan diamalkan sepanjang hayat jika penguasaan dicapai
- Kemahiran-kemahiran ini akan diamalkan sepanjang hayat jika penguasaan dicapai
pada usia muda lagi.
Faktor Umum Yang Mempengaruhi Pergerakan
- Faktor Fisiologikal
Dayatahan kardiovaskular, kekuatan dan
dayatahan otot, serta fleksibiliti
- Faktor
Psikologikal
Ketakutan, kerisauan, keyakinan diri
- Faktor
Sosiologikal
Keahlian dalam kumpulan boleh mempengaruhi penglibatan
(contohnya, ahli
keluarga sebagai “role model” yang aktif secara fizikal)
Peranan gender
Peranan gender
Ekonomi
Tujuan Kecergasan
Pergerakan asas untuk tujuan kecergasan adalah seperti berikut:
- Fleksibiliti/kelembutan
- Kekuatan otot
- Daya tahan otot
- Daya tahan kardiovaskular
- Komposisi tubuh badan
- Sasaran dan pengukuran denyutan nadi
- Senaman aerobik dan anaerobik
- Prinsip latihan (kekerapan, intensiti, masa) / (Frequency, intensity, time)
Tujuan Sosialisasi/Kerjasama
Pergerakan asas untuk tujuan sosialisasi/kerjasama adalah seperti:
- Prosidur dan peraturan dalam kelas.
- Undang-undang dan peraturan permainan dan aktiviti.
- Kesedaran dan kawalan badan.
- Prosidur yang selamat semasa menggunakan alatan.
- Kemahiran mendengar.
- Permainan koperatif.
- Menghormati orang lain dan peraturan.
- Semangat kesukanan.
- Penyelesaian masalah.
- ’Team Building’
- Strategi kumpulan.
- Disiplin diri.
- Membuat keputusan.
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.