Proses perlaksanaan Program Pemulihan
Khas bermula seperti dalam carta aliran berikut:
- Pencalonan Murid
Pencalonan murid untuk
mengikut program pemulihan khas boleh dilakukan oleh guru kelas, guru besar dan
ibu bapa atau penjaga.
- Guru
kelas mencalonkan murid-murid untuk mengikuti kelas berdasarkan pencapaian
murid dalam kemahiran asas (menulis, membaca, mengira), hasil kerja murid dalam
kelas atau keputusan ujian yang diikuti seperti ujian bulanan, semester atau
ujian setiap kemahiran.
- Guru
besar boleh mencadangkan murid-murid berdasarkan penelitian kad-kad laporan
murid dan pemerhatian secara am sama ada di sekolah atau di luar sekolah.
- Ibu
bapa atau penjaga boleh mencalonkan anak-anak mereka untuk mengikut program
pemulihan khas berdasarkan masalah pembelajaran anak mereka.
*Murid Tahun 1 dicalonkan
selepas menjalani ujian saringan manakala bagi murid tahun 2 dan 3 berdasarkan
pencapaian dalam mata pelajaran tahun sebelumnya.)
- Pengumpulan Maklumat
-
Maklumat
peribadi dan prestasi murid akan dapat menolong guru pemulihan khas memahami
murid yang dicalonkan. Ini membolehkan guru pemulihan khas membuat keputusan
sama ada murid itu akan mengikuti program pemulihan khas atau sebaliknya.
Daripada rekod peribadi, guru pemulihan khas dapat mengetahui tentang beberapa
aspek pentingseperti kesihatan dan taraf sosio-ekonomi.
-
Sumber-sumber
untuk memdapat maklumat adalah seperti berikut:-
a.
Guru Besar- berdasarkan rekod murid,
pemerhatian dan perhubungan.
b.
Guru
Kelas – boleh menambah maklumat dengan mengambil tahu berkenaan dengan
kehadiran, ketepatan masa ke sekolah dan perhubungan dengan rakan-rakan.
c.
Ibu
bapa – boleh member tahu tentang tingkah laku umum, kegemaran dan
perkara-perkara yang tidak digemari serta sikapnya terhadap pelajaran.
Perbincangan dengan ibu bapa amat digalakkan bagi membolehkan perlaksanaan
program pemulihan khas berjalan lancar.
- Ciri-Ciri Kanak-Kanak Pemulihan
a.
Emosi
dan tingkah laku
-
Perasaan risau dan rendah diri
-
Perasaan
sedih atau hiba atau duka
-
Perasaan
cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran
-
Perasaan
takut akan perkara-perkara baru
-
Degil,
tidak patuh kepada peraturan-peraturan dan suka melawan.
b.
Sosial
-
Gelisah
dan selalu bergerak di dalam darjah serta mengganggu kawan-kawan.
-
Murid-murid
lain benci kepadanya
-
Banyak
perangai ganjil seperti menghisap atau menggigit jari
-
Selalu
tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alas an
-
Bohong
dan kadang-kadang mencuri.
c.
Kesihatan
-
Lemah
tubuh badan serta kurang zat makanan
-
Pertumbuhan
tubuh badan tidak seimbang(gemuk/kurus)
-
Tumpuan
perhatian terhad
-
Lemah
gerak moto kasar dan halus
-
Kesihatan
terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
d.
Kesedian Belajar
-
Belum
bersedia untuk belajar
-
Perbendaharaan
kata kurang
-
Lemah
pemahaman
-
Kurang
percaya terhadap diri sendiri.
e.
Pengamatan
-
Tidak
boleh kenal bentuk atau perbezaan turutan
-
Lemah
pendengaran bunyi
-
Keliru
terhadap konsep ruang dan mencari arah
-
Lambat
mengkelaskan benda
-
Kesukaran
mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
-
Tidak
dapat menyelesaikan masalah
-
Sukar
buat kenyataan am.
-
Sukar
ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
-
Tidak
dapat membuat kerja-kerja kreatif.
-
Lemah
pergerakan dan perbuatan.
-
Lemah
daya pemikiran.
-
Tidak
boleh mengingat kembali.
- Ujian Saringan
- Ujian Diagnostik
- Rancang Pengajaran
sebelum merancang pengajaran perlu diketahui:
1. apa yang diketahui oleh murid sebelum pengajaran dimulakan.
2. apa yang perlu diketahui oleh murid selepas pengajaran dilakukan.
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.