Teaching
Games for Understanding
(TgfU) merupakan suatu konsep
pengajaran dan pembelajaran yang dihasilkan oleh David Bunker dan Rod Thorpe
pada tahun 1982 di Universiti Loughboroungh. TGfU merupakan suatu pengajaran
permainaan untuk kefahaman yang dapat menarik minat dan perhatian kanak-kanak
di dalam atau di luar bilik darjah supaya mereka tidak berasa bosan. (rujuk
kepada buku Kaedah Mengajar Pendidikan Jasmani yang ditulis oleh Mohd Sofian
Omar Fauzee)
TGfU ini adalah lebih berfokus terhadap pemahaman yang meyeluruh pada setiap
permainan. Murid-murid dapat memahami sesuatu prinsip atau konsep dalam
permainan tertentu. TGfU juga menekankan kepada peningkatan tahap aktiviti
fizikal. Waktu Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di dalam sekolah rendah dan
sekolah menengah hendaklah selalu menjalankan TGfU supaya pelajar-pelajar dapat
berseronok dalam aktiviti fizikal. TGfU juga menjadikan kelas Pendidikan
Jasmani sebagai tempat dan masa yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta
bersuka ria. Guru hendaklah memastikan persaingan ini dijalankan dengan sihat
dan menjalankan permainan yang dapat mengeratkan hubungan persahabatan dan
kerjasama di antara pelajar.
Melalui TGfU, pelajar bukan sahaja melibatkan aktif untuk mencapai markah yang
tinggi dan menjadikan pemenang, maka juga adalah penting untuk pelajar untuk
belajar membuat keputusan yang tepat dan sesuai dengan pintas dan serta merta
dalam proses permainan. TGfU adalah lebih bebas dan tidak mempunyai terlalu
banyak peraturan. Ini disebabkan TGfU lebih mengutamakan pengajaran dan
pembelajaran dengan seronok.
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.