Nota PJM 3102 – Persediaan menghadapi peperiksaan
Kemahiran
- 4 komponen yang utama iaitu:
Pergerakan
Asas, Kemahiran Manipulatif, Kemahiran Asas Sukan dan Kemahiran Asas Fizikal.
Kemahiran Pergerakan Asas - 3 komponen utama
iaitu
1. Kemahiran
Lokomotor,
2. Kemahiran
Bukan Lokomotor dan
3. Kemahiran
Memanipulasikan Alatan.
Kategori Permainan kanak-kanak
1. Sasaran (target) – cth: bowling, golf,
archery
2. pukulan/ padang (striking / fielding) – cth :
baseball, softball, cricket
3. jaring/dinding (net / wall) – cth :
badminton, squash, table tennis
4. serangan / kawasan (invasion- cth : bola
jaring, bola sepak
tujuan / matlamat TGFU (teaching games for
understanding)
memperkembangkan
kemahiran seseorng pelajar dlm
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
Model
Bunker dan thorpe (1983) meliputi 6 peringkat
1.
Bentuk Permainan (Game Form),
2.
Appresiasi Permainan (Game Appreciation),
3.
Kesedaran Taktikal (Tactical Awareness), * penting
4.
Membuat Keputusan (Decision Making),
5.
Melaksanakan Kemahiran (Skill Executive)
6.
Perlakuan (Performance).
5 contoh aktiviti tanpa beralih tempat (bukan
lokomotor)
Pergerakakn
bukan lokomotor – dilakukan dlm keadaan tidak bergerak dari satu tempat ke
tempat lain. Juga sbg keupayaan mengerakkan bhg tubuh bdn tanpa beralih tempat.
contoh aktiviti – seperti yang kita lakukan
semasa ujian amali tempoh hari. (memusing, mengilas, membengkok, membongkok,
mendukung, menghayun, merebah, bangkit, meringkuk, menolak, menarik berbuai)
5 contoh aktiviti beralih tempat (lokomotor)
Lokomotor
– berkaitan dgn gerakan atau aliran. melibatkan arah, aliran, haluan dan masa.
Bentuk pergerakan – berjalan, berlari, melompat, ketingting, merangkak
contoh
aktiviti – seperti yang kita lakukan semasa ujian amali pergerakan asas dahulu.
Permainan kanak-kanak (kecil) – 4 kategori
(jaring, sasaran, serangan, pukulan)
mereka
cipta permainan tersebut – seperti kerja kursus permainan kanak-kanak yang
telah kita laksanakan.
- --nama
permainan
- --kategori
permainan
- --prosedur
- --lakaran’
- --langkah
keselamatan
- --peraturan
- --dn
sebagainya
Cari
maklumat berkaitan ciri-ciri P&P yang menarik minat kanak-kanak juga
P&P bagi kanak-kanak kurang upaya.
Pendekatan
pengajaran pergerakan asas –
Kategori
permainan kanak-kanak ke4 ialah membuat keputusan- kepentingannya ialah....
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.