Pendidikan Imbuhan - secara percuma/ikut kognitif murid/sosial ekonomi/ada asrama khas(desa)/sabah dan sarawak.
Pendidikan pemulihan - asas membaca/menulis/mengira
Pendidikan
pemulihan
|
Pendidikan
imbuhan
|
1. Rancangan pembelajaran
disediakan untuk murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran, tanpa
mengira golongan kaya atau miskin.
|
1. Rancangan
pembelajaran disediakan untuk murid-murid yang menghadapi masalah kekurangan
kemudahan sosioekonomi.
|
2. Rancangan pembelajaran
ditumpukan khas kepada penguasaan kemahiran-kemahiran asas membaca, menulis
dan mengira.
|
2.
Rancangan pembelajaran untuk semua
pelajaran mengikut perkembangan kognitif murid-murid.
|
3. Skop
kajiannya banyak terbatas kepada pedagogi di dalam bilik darjah.
|
3. Skop
kajiannya meliputi pedagogi
dalam bilik darjah serta sosioekonomi dan politik di luar bilik darjah.
|
4. Program ini
hanya meliputi aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
|
4. Selain
aktiviti pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah, program ini juga meliputi program makanan, bantuan dari
segi kemudahan dan kewangan.
|
5. Bantuan
diberikan kepada individu atau sekumpulan kecil murid sahaja di sekolah
rendah dan sekolah menengah.
|
5. Bantuan diberikan kepada semua
murid daripada golongan bawahan di peringkat prasekoalah, sekolah rendah
serta ibu bapa mereka.
|
6. Objektif
ialah membetulkan kelemahan penguasaan kemahiran-kemahiran asas.
|
6. Objektif utama ialah merapatkan
jurang dalam peluang pendidikan di antara golongan kaya dengan golongan
miskin.
|
Ciri-Ciri Murid Pemulihan:
1. Dari segi emosi dan t/laku - risau, rendah diri, sedih, hiba, takut kpd perkara baru, degil dan suka
melawan
2. gelisah dan selalu bergerak dlm drjh - suka ganggu kwn,
3. kurang zat mkn/ lemah tubuh bdn - perkembangan tidak seimbang, tumpuan terhad, lemah motor kasar
dan halus.
4. kesedian belajar - belum bersedia(perbendaharan kata kurang), lemah pemahaman, kurang percaya diri
sdri.
5. pengamatan- tidak boleh kenal bentuk dan perbezaan urutan - pendengaran bunyi lemah, keliru trhdp
ruang, lmbt mengkelas benda, tidak dpt kaitkan pelajaran lama dgn baru, tidak dpt selesaikan masalah,
tidak dpt buat kerja kreatif, lemah perbuatan dan pergerakan, tidak boleh ingat kembali.
Masalah Dalam Bacaan Murid Pemulihan:
- Bentuk Huruf - seakan sama, bunyi hampir sama, sebut huruf ikut telor bhs ibunda
- Peringkat suku kata - tidak boleh mengadun, membatang suku kata terbuka/tertutup, tidak boleh membunyikan suku kata VK, keliru perkataan yg ada diftong/digraf
- Kesukaran dalam pengamatan - boleh eja tp tak boleh bunyi, mengeja sblum membaca, menggantikan suku kata dlm perkataan, menggugurkan suku kata, salah sebut / bunyikan perkataan yg hampir sama.
- Kesukaran membaca peringkat ayat - ganti perkataan dgn perkataan lain, tertinggal, mengulang, merangkak-rangkak.
1. tidak kenal huruf
2. meninggalkan huruf
3. meninggalkan perkataan
4. tidak memahami apa yang dibaca
5. teragak-agak
6. salah sebutan
7. lemah daya ingatan
8. menambah perkataan
9. mengulang perkataan
10. mengeja semasa membaca
Masalah Dalam Penulisan Murid Pemulihan
- Perkataan ditulis terlalu rapat di antara satu dengan lain.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan perkataan
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
Masalah Lisan Murid Pemulihan
Lisan - Mendengar dan Bertutur
Masalah Pendengaran - cari dan baca
Masalah Pertuturan - cari dan baca
Apakah Aktiviti Pengayaan
Pengertian - Pengayaan merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dilakukan sama ada semasa sesi persekolahan atau di luar waktu persekolahan.
Mok Soon Sang (1990: 55) pula menjelaskan bahawa aktiviti pengayaan disediakan untuk semua murid di dalam kelas, sama ada di peringkat sekolah rendah, menengah, sama ada dalam kumpulan cerdas, sederhana, atau lambat. Menurutnya lagi, melalui aktiviti pengayaan, murid-murid akan dapat memperluas pengalaman dan pengetahuan sejajar dengan kebolehan dan minat mereka dalam sesuatu bidang pelajaran tertentu.
Tujuan pengayaan - memperluas pengetahuan dan pengalaman di samping memperkukuh kemahiran yang sedang dipelajari. Penglibatan murid-muird dalam aktiviti ini membolehkan mereka mengembangkan lagi sifat ingin tahu, minat, kreativiti, sikap berdikari dan bakat kepimpinan serta melibatkan diri dalam membuat sesuatu keputusan untuk diri sendiri, kumpulan, dan masyarakat.
Objektif penggayaan untuk murid adalah:
1. Menggunakan kemahiran-kemahiran yang dikuasai dalam kelas biasa
2. Menjalani aktiviti-aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar.
3. Menggunakan masa lapang untuk memperkembangkan minat dan bakat mereka
4. Menyemai sifat berdikari dan minat untuk belajar
5. Memperkembangi bakat kepimpinan kepada peringkat yang lebih tinggi
Contoh Aktiviti Pengayan- cari
Pengelolaan Pengayaan -
Melaksanakan sesi pemulihan - cari
Langkah-langkah pelaksanaan kelas pemulihan khas - cari
Pengajaran Guru- pembelajaran murid- latihan lisan/bertulis- ujian dan penilaian
Lnagkah mengelolakan kelas pemulihan
1. menentukan objektif - ujian saringan/pencalonan/ kenal pasti murid/ analisa masalah murid
2. rancang aktiviti - membuat RPH, bbm
3. pelaksanaan - pengajaran guru, pembelajaran murid, latihan,
4. penilaian - soal jawab, pemerhatian, hasil kerja murid
5. tindakan susulan -
Ciri BBM Kelas Pemulihan
1. Aspek pendengaran - Sebutan guru jelas, hanya sebutan bunyi yang hendak dipelajari sahaja yang diajarkan
2. Aspek Penglihatan - BBM besar, ringkas, menarik, dan haruslah menggunakan warna untuk perkara penting sahaja.
3. Aspek psikomotor - Benda maujud, bentuk huruf atau nombor hendaklah timbul agar murid dapat menyentuhnya, gunakan warna untuk aktiviti menulis.
Ciri Bahan Aktiviti Pengayaan - cari
No comments:
Post a Comment
Kami menerima komen membina daripada anda.