INTERAKSI PERTAMA SEM 6 PADA 11 JANUARI 2014

PORTAL PEMBELAJARAN IPG

NOTA BMM3108 FONETIK DAN FONOLOGI

NOTA OLEH: En Ahmad Fazil bin Zainal Abidin
Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Tuanku Bainun
BUNYI BAHASA
FONETIK DAN FONOLOGI
MODUL PPG BMM3108
SLIDE FONETIK DAN FONOLOGI
CONTOH TRANSKRIPSI

TARIKH PERJUMPAAN SEM 6
11 JAN 2014 (Sabtu)
08 FEB. 2014 (Sabtu)
09 FEB. 2014 (Amali PJ- Ahad)
22 FEB. 2014 (Sabtu)
23 FEB 2014 (Amali PJ-Ahad)
08 MAC 2014 (Sabtu)
09 MAC2014 (Amali PJ-Ahad)
05 APRIL 2014 (Sabtu)

Sunday, 12 August 2012

TUTORIAL 3 11 OGOS 2012 BERSAMAAN 23 RAMADHAN 1433H

Kelas bermula dengan BMM3105 , Penghasilan Tapak Pembelajaran oleh               En Muhaiyuddin Hj Mohamed Azizi dan membina blog dengan BLOGSPOT . Berita baik oleh  En Muhaiyuddin ialah kerja kursus SERAH pada 9 SEPTEMBER 2012 (Ahad semasa sesi taklimat BIG) kepada Ketua Kelas Cikgu Azmi. 

Kelas kedua subjek EDU3106, En Chin Swee Thoon. Dalam kumpulan membincangkan tentang PEMBINAAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA . Membuat peta minda dan perbentangan. 





Klik link untuk print hasil kerja kumpulan (peta minda) sebagai bahan folio EDU.

Untuk tugasan EDU, semua kumpulan telah menyerahkan tugasan masing-masing. Tahniah.

Hubungan Etnik WAJ3106 (En Zahari Zainal) Tajuk tugasan ikut pada soalan yang diedarkan. Buat dalam bentuk esei dan kumpulan berdua. Tajuk yang diberi kemudian buat dalam bentuk "power point" dalam kumpulan berdua juga. Serah tugasan dalam bentuk 'soft copy' dan 'hard copy' . Tarikh akhir serahan tugasan ialah 29 SEPTEMBER 2012. Terima kasih kepada En Zahari Zainal.

TAKLIMAT UNIT LDP 
1. Penangguhan tarikh interaksi pada 22 dan 23 September 2012 kepada 6 dan 7 Oktober 2012.

2.  Taklimat perlaksanaan B I G

BMM3106 En Ahmad Fazil, Tarikh akhir serahan KERJA KURSUS ialah pada 9 SEPTEMBER 2012, semasa hadir untuk sesi taklimat BIG. Semua serah kepada Ketua Kelas. Terima kasih sekali lagu kepada ENn Ahmad Fazil atas penangguhan ini. Atas dasar keperihatinan beliau kerana semua pelajar sibuk beribadah di bulan Ramadhan ini dan akan menyambut hari raya tidak lama lagi. 

TAHNIAH juga kepada Pn Norizan Saidin yang baru mendapat cahaya mata. 
Hadiah daripada Kelas BM3

Perjumpaan akan datang (INTERAKSI 4 - 1 SEPTEMBER 2012)  Kelas BM3 akan mengadakan JAMUAN RAYA dan sesi fotografi bersama TUTOR. Perjumpaan 2 SEPTEMBER 2012 juga akan diadakan sesi fotografi bersama pensyarah PJ. Harap Maklum.

Thursday, 9 August 2012

MASA UNTUK DENGAR LAGU RAYA PULAK

nak dengar lagu raya pun tak best..tugasan nak kena hantar selepas raya..Kena potong ler sikit BUDJET raya sakan tahun ni. Raya sikit-sikit udah ler..Tugasan kena siapkan.
"*Makan ketupat depan LAPTOP"

Saturday, 28 July 2012

TUTORIAL 2 (28 JULAI 2012) - MENERIMA TUGASAN

Walaupun semua Umat Islam menjalani ibadah puasa, namun kelas Tutorial tetap berjalan seperti biasa. Kelas PJ pada hari ini berlaku perubahan umtuk membolehkan pelajar pulang awal bagi membeli juadah berbuka puasa dan berbuka bersama keluarga.




Masih ceria walaupun berpuasa


BMM3106 Pemulihan dan Pengayaan (En Ahmad Fazil)
Tugasan bermula 28 Julai 2012 dan Serahan pada 1 September 2012
Format penyediaan RPH pemulihan boleh dimuat turun disini:
CONTOH RPH Pemulihan  


WAJ 3106 Hubungan Etnik
Tarikh Serahan - 1 September 2012
Tugasan dalam kumpulan berdua
Tajuk mengikut kumpulan yang telah diundi
Sediakan juga Slide Powerpoint bagi tajuk tersebut (sekurang-kurangnya 12 slide) serta cetak handout slide tersebut dengan 6 muka surat 1 page. Refleksi berbentuk individu. Hantar tugasan dalam bentuk hard and soft copy. Kulit 'cover' - HIJAU. Binding Tape - HITAM.
SOALAN TUGASAN WAJ3106  

EDU 3106 Budaya dan Pembelajaran
Mula : 28 Julai 2012 - Serahan : 11 Ogas 2012
Tugasan :
1. Esei - Sejarah, adat resam, pantang larang, kepercayaan, kump. etnik/kaum yang ditetapkan berdasarkan undian.
2.  Buku skrap berkaitan kump. etnik/kaum yang anda terangkan di atas.
3.  Refleksi - berbentuk individu - rujuk rubrik pemerkahan refleksi
Tugasan ini berbentuk kumpulan berempat dan setiap kumpulan telah mendapat kump. etnik/kaum yang telah diundi. Undian berdasarkan:
1. Melayu Bugis
2. India
3. Cina
4. Iban
5. Kadazan Dusun
6. Orang Asli

SOALAN TUGASAN EDU3106
RUBRIK PEMERKAHAN EDU3106  
MELAYU BUGIS
CINA
IBAN
KADAZAN DUSUN
ORANG ASLI - NEGRITO
INDIA





BMM3105 KAEDAH MENGAJAR BM BERBANTUKAN KOMPUTER
TUGASAN: MULA 28 JULAI 2012  HANTAR : 1 SEPTEMBER 2012
1. TAPAK PEMBELAJARAN
2. BLOG
3. PENCARIAN BAHAN DARI ICT 

CARA MEMBINA LAMAN BLOG
SOALAN TUGASAN BMM3105
JSU TUGASAN KERJA KURSUS   

PJM3102 PENDIDIKAN JASMANI - PERGERAKAN ASAS
KERJA KURSUS - HANTAR PADA 2 SEPTEMBER 2012
TUGASAN - 20 PERGERAKAN ASAS LOKOMOTOR DAN BUKAN LOKOMOTOR BERSERTA DENGAN GAMBAR DAN KETERANGAN. MENGGUNAKAN ALATAN.
PERMAINAN KANAK-KANAK - TUGASAN DALAM BENTUK KUMPULAN. IKUT KUMPULAN SEMASA SESI AMALI PJ. 
PERMAINAN KANAK-KANAK BERDASARKAN
KUMPULAN 1 - JENIS JARING
KUMPULAN 2 - JENIS KUMPULAN
KUMPULAN 3. JENIS SERANGAN
KUMPULAN 4 - JENIS SASARAN

Tuesday, 24 July 2012

PELAKSANAAN PEMULIHAN KHAS


Proses perlaksanaan Program Pemulihan Khas bermula seperti dalam carta aliran berikut:

PEMULIHAN KHAS


Pengenalan Pemulihan Khas

Pendidikan peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insane yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) perlu dikuasai pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengatahuan. Program Pemulihan Khas mengutamakan prinsip “menyelesaikan masalah seawall mungkin” supaya tidak menjadi kronik dan berterusan hingga ke tahap 2 persekolahan rendah atau ke peringkat persekolahan menengah rendah..

Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar individu mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat atau “terbelakang” menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya. Sekiranya mereka tidak diberi pengajaran pemulihan, mereka mungkin gagal memperoleh pendidikan yang perlu dan potensi mereka akan terbenam. Melalui program ini, keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.